19 نوامبر 2022 - از ما خواسته می شود که مصرف چربی خود را محدود کنیم زیرا ما را در معرض خطر چاقی، کلسترول و بیماری های قلبی عروقی قرار می دهد. محققان دانشگاه تگزاس در دالاس، تحقیقاتی را بر روی موش ها انجام دادند تا دریابند که چگونه یک رژیم غذایی پرچرب می تواند پاسخ دردناکی را به محرک های غیر دردناک ایجاد کند. این بسیار شبیه به آن چیزی است که دیابتی ها و افراد چاق از آن رنج می برند.

این مطالعه نشان داد که رژیم غذایی پرچرب، یک محرک بالقوه برای درد مزمن است و می تواند بدن را نسبت به محرک های بدون درد حتی در غیاب آسیب قبلی یا شرایطی مانند چاقی یا دیابت حساس کند. محققان دریافتند که رژیم غذایی پرچرب باعث ایجاد پرایمینگ پردردی - یک تغییر عصبی که نشان دهنده گذار از درد حاد به مزمن است - و آلودینیا- درد ناشی از محرک هایی که به طور معمول سبب تحریک درد نمی شوند-، می شود.از آنجایی که رژیم غذایی بر بدن و بر سلامت تأثیر می گذارد، می تواند بر پاسخ های التهابی نیز تأثیر گذارد.

مقداری چربی در رژیم غذایی ما برای عملکرد صحیح بدن مورد نیاز است. با این حال، هنگامی که مصرف چربی افزایش می یابد، می تواند واکنش نامطلوبی بر بدن داشته باشد. لیپیدها بسیاری از عملکردهای ضروری را تضمین می کنند، اما سطوح بالای آنها می تواند خطر بیماری های قلبی را افزایش دهد. یکی از محققان خاطرنشان کرد که رژیم های غذایی پرچرب می توانند پاسخ های التهابی را در بدن همراه با رسوب چربی ها ایجاد کنند. این همچنین تشکیل پلاک در اطراف شریان ها را افزایش می دهد. کارشناسان همچنین بر ارتباط بین رژیم غذایی، التهاب و درد مزمن تاکید کردند.

چگونه رژیم غذایی پرچرب باعث درد مزمن می شود

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که رژیم‌های غذایی پرچرب می‌توانند باعث حساسیت درد شوند، اما محققان می خواستند بدانند که آیا محرک‌های غیردردناک نیز می‌توانند باعث ایجاد درد شوند؟ علاوه بر این، بیماران دیابتی و چاقی در مقایسه با سایرین در معرض خطر بیشتری هستند یا خیر؟

تیم تحقیقاتی به گروهی از موش‌ها رژیم غذایی پرچرب دادند و یک گروه را با رژیم غذایی استاندارد تغذیه کردند. گروهی که غذای پرچرب مصرف کردند، دچار هایپرگلایسمی یا چاقی نشدند، اما پاسخ مکانیکی آلوداینیا(درد ناشی از محرک هایی که به طور معمول سبب تحریک درد نمی شوند)بالاتری داشتند و دردی در حد پاسخ به محرک‌های دردناک را حس می کردند.

محققان، به بررسی اسیدهای چرب اشباع شده در خون موش هایی پرداختند که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه می کردند. آنها دریافتند که نوعی اسید چرب به نام اسید پالمیتیک - رایج‌ترین اسید چرب اشباع شده در حیوانات - به گیرنده ی خاصی در سلول‌های عصبی متصل می‌شود، و فرآیندی که منجر به التهاب و آسیب به نورون‌ها می‌شود را تقلید می کند.

محققان گفتند: متابولیت‌های رژیم غذایی قبل از اینکه ما بروز آسیبی را با چشم مشاهده کنیم، باعث التهاب می‌شوند. در مطالعه ی ما رژیم غذایی خود باعث ایجاد نشانگرهای آسیب عصبی شد.

ما می خواستیم بدانیم که چگونه نورون‌های حسی تحت تأثیر رژیم غذایی پر چرب قرار می‌گیرند، در آزمایشات بعدی ما کشف کردیم که اگر گیرنده‌ای که اسید پالمیتیک به آن متصل می‌شود را حذف کنیم، نورون‌های حسی دیگر این حد از حساسیت را نشان نمی دهند. این نشان می‌دهد که راهی برای مسدود کردن این گیرنده از نظر دارویی وجود دارد.

این مطالعه نشان داد که همیشه درد مزمن به دیابت یا چاقی یا هر آسیب دیگری بستگی ندارد، بلکه مصرف یک رژیم غذایی پرچرب برای مدت طولانی می تواند شما را در معرض خطر درد مزمن قرار دهد.تنها اشکال این است که این مطالعه بر روی موش ها انجام شد و تاکنون هیچ آزمایش انسانی در این زمینه انجام نشده است. بنابراین، کارشناسان خواستار انجام تحقیقات بیشتر برای بررسی واکنش مشابه در انسان شدند.

منبع:

https://www.onlymyhealth.com/high-fat-diet-might-trigger-chronic-pain-study-1668840471